Мої уроки




Тема. Поєднання в новелі «Момент» реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту. Образ панни – втілення ідеї вічної жіночності, краси. Імпресіонізм новели. Всесвітнє значення творчості В. Винниченка.
Мета: допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору, його філософський текст, розвивати навички аналізувати твори малих жанрів, навчати висловлювати та відстоювати власну думку, розвивати критичне мислення, виховувати позитивне ставлення до життя.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід уроку.
І. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Звучить романс М. Глінки «Я мить чудову памʼятаю».
Я мить чудову пам’ятаю,
Коли з'явилась вперше ти,
Немов святе видіння раю,
Взірець краси і чистоти.
І я в полоні без надії,
Всяк час тебе благословляв.
Я чув твій голос і у мрії,
Твій образ милий уявляв.
Висловіть власні думки, що таке мить. (Мить - дуже короткий проміжок часу)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Читаючи вдома новелу «Момент», ви звісно, звернули увагу на назву твору.
Прийом «синонімічна хвилинка».
До слова «момент» підібрати синоніми.
Момент – мить, час, часточка життя, етап, спалах.
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
ІV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу.
1.    Робота над змістом твору.
Еврестична бесіда.
-         Хто Шехеризада у творі? (оповідач);
-         Чому автор зображує події навесні? (оживає природа, пробуджуються почуття);
-         Як про це сказано у творі? («ви ще памʼятаєте, що таке весна? Словом, кажу вам, було це навесні»);
-         Що лежить у центрі новели? (історія випадкової зустрічі революціонера і панни, які разом опиняються на межі життя і смерті);
-         Де знаходився кордон? (У лісі);
-         Чи доцільно автор вживає описи природи? (Це «…великий прекрасний процес життя», часткою якого є юнак і дівчина; описи природи дають змогу глибше зрозуміти настрої й думки персонажів);
-         Як зорові й слухові образи допомагають розкрити внутрішній світ героїв? («аж ось він, цей кордон… цей тин, і чув , як мені якось тісно, нудно, неспокійно»; «чисті очі її змінилися, стали якісь злі, сталеві, темні»
«треба тікати! Стражники зараз у мене будуть.
Ми приголомшено перезирнулись з панною»);
-         Чому автор постійно використовує сполучник але? Яка його роль у творі?
(«Мені щоразу хотілося взяти її за руку, притулитись … Але» «І знов мені захотілось взяти її руку… Але» «… Мені жагуче хотілось взяти її руку … Але»), («Але» - це людська мораль, межа);
-         Чи здолали герої страх смерті? (так);
-         Чи можна сказати, що подолання страху смерті – це щастя? Чи вдалося це зробити героям? (коли перейшли кордон, то «Очі горіли їй (Мусі), лице дрижало великим, безумним щастям побіди, побіди життя»);
-         Якою ви можете назвати історію короткого кохання, що зародилося між революціонером і панною? (світлою, прекрасною, але й печальною, бо Муся не приймає щастя, як реалізацію бажань);
-         Чому молоді люди, перейшовши кордон, розлучилися?
 (Щоб залишити своє почуття чистим і високим.
Людина перетворює свято кохання на побутовий елемент щоденного життя.
Муся впевнена, що щастя – це сукупність коротеньких моментів, людина все життя щасливою не може бути, але не слід втрачати любові до життя. «Щастя – момент. Далі вже буденщина»).
Характеристика образу панни.
Робота в групах.
«Досьє»героїні.
1.    Опис зовнішності.
        очі   «а очі, як у зляканої лані, променисті, чисті, великі»
                         сміх  «ах, якби ви знали, який сміх у неї був! А сміх є 
                          дзеркало душі»
2.    Зовнішність в екстремальних ситуаціях.
«а мені хотілось би ще більш осипати її цими         соломинками, які так були до лиця їй»
3.    Риси характеру:
                      рішучість    «убити себе зумію»;
                      сміливість   «а знаєте, мені чогось зовсім не страшно»
                      ніжність       «я не знаю, що треба сказати на це…»
                      жіночність
4.    Вчинки:
  стражники «якусь панночку шукають»
5.    Погляди на життя:
                «Як мене вбʼють, напишіть по такій адресі: «Мусю вбито на кордоні. Вмерла так, як вмирають ті, що люблять життя»
«наше кохання повинно вмерти зараз, щоб ніколи не вмирати. Щастя – момент».
Учитель.
З чим асоціюється слово «панна» у творі. Складіть асоціативне гроно.





Відданість справі
 
Власні погляди, переконання
 
Розум
 
Безпосередність
 
Емоційність
 
Жіночність
 
                                                                                                   

V. Закріплення вивченого матеріалу.
Проблемне запитання.
Зверніть увагу на кінець твору «… в мені з мукою щеміло осиротіле щастя». Як ви розумієте слова «осиротіле щастя»?
Метод «Мікрофон»
Варіант відповідей.
1.    Герой твору залишається «з мукою осиротілого щастя», яке щойно спалахнуло і так швидко зникло разом з чарівною панною.
2.    Юнак відпустив її, заховавши щастя у своїй душі.
Чому на вашу думку, В. Винниченко назвав новелу «Момент»?
(міркування учнів – «щастя, момент»)
У чому полягає філософський підтекст новели?
Варіанти відповідей:
1.    Осмиленняавтором людського життя крізь призму оточуючої природи.
2.    Роздуми про швидкоплинність щастя, про те , що інколи мить прожита людиною, залишає солодкий спогад на все життя.
Учитель. Отже, називаємо філософські проблеми твору.
1.    Береги людського буття: життя і смерть;
2.    Кохання – цвіт життя;
3.    Чим складніші життєві перешкоди, тим солодший смак перемоги;
4.    Мить – щастя, і ним потрібно дорожити.
Учитель. Назвіть жанр, тему, ідею твору.
Жанр – психологічна новела про філософські проблеми життя і щастя.
Тема – життєві перешкоди до шляху до щастя.
Ідея – оспівування почуття кохання, усвідомлення скороминущості щастя.
Відомості теорії літератури (новела, підтекст, імпресіонізм).
VI. Самооцінювання  роботи на уроці.
Домашнє завдання.
Обов'язкове: зробити тезисне доповнення про всесвітнє значення творчості В. Винниченка. Характеристика образів твору (оповідача, перевізника).
За бажанням:

Домислити продовження художнього твору – створити сиквел до новели В. Винниченка «Момент».

               удосконалювати пунктуаційні навички в них.
ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу
ОБЛАДНАННЯ: підручник, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ
І.Актуалізація опорних знань
  Усне взаємне опитування Учитель  - учень - учень
- Яке речення називається складним?
- Що треба знати, щоб довести, що перед вами складне речення.
- Які речення називаються складносурядними?
- Які речення називаються складнопідрядними?
- Перерахуйте основні сполучники сурядності.
- У яких випадках кома перед сполучниками не ставиться (якщо для двох простих речень, що входять у складносурядне є спільне повнозначне (другорядний член) або службове слово).
- Від якого слова в головному реченні ставимо питання до підрядного означального (з’ясувального).
-Які види підрядних обставинних ви знаєте?

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
    На дошці спроектовано речення.
Є  прадавні скарби, що намертво лежать у землі, і є живі скарби, що йдуть по землі від покоління до покоління, огортаючи глибинним чаром людську душу.
Мікродослідження.
- Зі скількох частин складається речення.
- Визначіть смислові зв’язки між частинами.
-Побудуйте  схему (Сильніший учень будує на дошці).
- Висновок. (Про можливість поєднання в однорідних реченнях різних видів зв’язків )
Робота з підручником
Опрацюйте параграф 27, зверніть увагу на різні схеми з наведених прикладів. Виділіть нову інформацію (Відсутніть коми між двома суряднии реченнями, що мають спільне підрядне).
Запишіть речення під диктовку, розставте в ньому розділові знаки; побудуйте схеми.
Відшукайте схему серед побудованих на дошці, яка відповідає даному реченню.
Вправа 279. Перепишіть речення, доведіть, що в ньому потрібно поставити лише одну кому.
Робота в групах.
Коли задзвонить сон трава в діброві і обізвуться в небі лебеді, земля святкову одягне обнову й веснянки закружляють по воді.
Коментар групи, яка справилась із завданням.
Повідомлення (Презентація) по розділові знаки при збігу сполучників.
Учень знайомить однокласників із реченнями, у яких є збіг сполучників.
1.Шерхіт очеретів сповнював душу, і коли Яким зрізав ножем першу, то він став заспокійливим гулом.
2.Мати брала пучками ягоду, несла до вуст, і коли роздушувала черешню, то в кутика уст сплахував сік.
При збігу сполучників ( і коли ) кому не ставимо, бо в наступній частині речення наявне співвідносне слово (то).
3.З того вечора я часто приходив до дядька Себастьяна , і , коли він мав час, ми разом читали якусь книгу, газети чи гомоніли про всяку всячину.
 При збіг сполучників ( і, коли) кому ставимо, бо сполучник  (і) відноситься до третьої частини складного речення; сполучник (коли) до –другої.
3. А коли стало на світ благословлятися, затуркотів барабан і піднялась шатанина.
При збігу сполучників( а, коли) кома не ставиться, бо сполучник (а) протиставний.
ІV. Виконання  вправ на закріплення вивченого (диференційовані завдання різні за обсягом та складністю)
Завдання №1. Виконайте вправу 275. Випишіть складні речення з сурядним і підрядним зв’язком. Підкресліть у них граматичні основи.
Завдання №2. Виконайте вправу 277.
Перепишіть речення. Визначте їхній вид, побудуйте схеми. Сформулюйте спільне пунктуаційне правило обох речень.
Завдання №3.Конструювання речень. Виконайте вправу 280.
Доповніть подані речення однією чи двома частинами так, щоб утворилися складні речення з різними видами зв’язку. Утворені речення запишіть, побудуйте схеми.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
      Параграф 27 вправа278.
Складіть  і запишіть висловлювання на тему «Моя країна- Україна» . Використайте  складні речення із сурядним і підрядним зв’язком.

Немає коментарів:

Дописати коментар