Тема.
Поєднання в новелі «Момент» реалістичного змалювання дійсності та філософського
підтексту. Образ панни – втілення ідеї вічної жіночності, краси. Імпресіонізм
новели. Всесвітнє значення творчості В. Винниченка.
Мета:
допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст твору, його філософський
текст, розвивати навички аналізувати твори малих жанрів, навчати висловлювати
та відстоювати власну думку, розвивати критичне мислення, виховувати позитивне
ставлення до життя.
Тип
уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: портрет
письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
Хід
уроку.
І. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Звучить романс М. Глінки «Я мить чудову памʼятаю».
Я мить чудову пам’ятаю,
Коли з'явилась вперше ти,
Немов святе видіння раю,
Взірець краси і чистоти.
І я в полоні без надії,
Всяк час тебе
благословляв.
Я чув твій голос і у
мрії,
Твій образ милий уявляв.
Висловіть власні думки,
що таке мить. (Мить - дуже короткий проміжок часу)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель. Читаючи вдома
новелу «Момент», ви звісно, звернули увагу на назву твору.
Прийом «синонімічна
хвилинка».
До слова «момент» підібрати синоніми.
Момент – мить, час, часточка життя, етап,
спалах.
ІІІ. Оголошення теми, мети і завдань уроку.
ІV. Сприймання та
засвоєння навчального матеріалу.
1. Робота над змістом
твору.
Еврестична бесіда.
-
Хто
Шехеризада у творі? (оповідач);
-
Чому
автор зображує події навесні? (оживає природа, пробуджуються почуття);
-
Як
про це сказано у творі? («ви ще памʼятаєте,
що таке весна? Словом, кажу вам, було це навесні»);
-
Що
лежить у центрі новели? (історія випадкової зустрічі революціонера і панни, які
разом опиняються на межі життя і смерті);
-
Де
знаходився кордон? (У лісі);
-
Чи
доцільно автор вживає описи природи? (Це «…великий прекрасний процес життя»,
часткою якого є юнак і дівчина; описи природи дають змогу глибше зрозуміти
настрої й думки персонажів);
-
Як
зорові й слухові образи допомагають розкрити внутрішній світ героїв? («аж ось
він, цей кордон… цей тин, і чув , як мені якось тісно, нудно, неспокійно»;
«чисті очі її змінилися, стали якісь злі, сталеві, темні»
«треба тікати! Стражники
зараз у мене будуть.
Ми приголомшено
перезирнулись з панною»);
-
Чому
автор постійно використовує сполучник але? Яка його роль у творі?
(«Мені щоразу хотілося
взяти її за руку, притулитись … Але» «І знов мені захотілось взяти її руку…
Але» «… Мені жагуче хотілось взяти її руку … Але»), («Але» - це людська мораль,
межа);
-
Чи
здолали герої страх смерті? (так);
-
Чи
можна сказати, що подолання страху смерті – це щастя? Чи вдалося це зробити
героям? (коли перейшли кордон, то «Очі горіли їй (Мусі), лице дрижало великим,
безумним щастям побіди, побіди життя»);
-
Якою
ви можете назвати історію короткого кохання, що зародилося між революціонером і
панною? (світлою, прекрасною, але й печальною, бо Муся не приймає щастя, як
реалізацію бажань);
-
Чому
молоді люди, перейшовши кордон, розлучилися?
(Щоб залишити своє почуття чистим і високим.
Людина перетворює свято
кохання на побутовий елемент щоденного життя.
Муся впевнена, що щастя
– це сукупність коротеньких моментів, людина все життя щасливою не може бути,
але не слід втрачати любові до життя. «Щастя – момент. Далі вже буденщина»).
Характеристика образу
панни.
Робота в групах.
«Досьє»героїні.
1. Опис зовнішності.
очі
«а очі, як у зляканої лані, променисті, чисті, великі»
сміх «ах, якби ви знали, який сміх у неї був! А
сміх є
дзеркало душі»
2. Зовнішність в
екстремальних ситуаціях.
«а мені
хотілось би ще більш осипати її цими
соломинками, які так були до лиця їй»
3. Риси характеру:
рішучість «убити себе зумію»;
сміливість «а знаєте, мені чогось зовсім не страшно»
ніжність «я не знаю, що треба сказати на це…»
жіночність
4. Вчинки:
стражники «якусь панночку шукають»
5. Погляди на життя:
«Як мене вбʼють, напишіть по такій адресі: «Мусю вбито на
кордоні. Вмерла так, як вмирають ті, що люблять життя»
«наше кохання повинно
вмерти зараз, щоб ніколи не вмирати. Щастя – момент».
З чим асоціюється слово «панна» у творі.
Складіть асоціативне гроно.
|
|
|
|
|
|
V.
Закріплення вивченого матеріалу.
Проблемне запитання.
Зверніть увагу на кінець твору «… в мені з мукою щеміло
осиротіле щастя». Як ви розумієте слова «осиротіле щастя»?
Метод «Мікрофон»
Варіант відповідей.
1.
Герой твору залишається «з мукою осиротілого
щастя», яке щойно спалахнуло і так швидко зникло разом з чарівною панною.
2.
Юнак відпустив її, заховавши щастя у своїй душі.
Чому на вашу думку, В. Винниченко
назвав новелу «Момент»?
(міркування учнів – «щастя,
момент»)
У чому полягає філософський
підтекст новели?
Варіанти відповідей:
1. Осмиленняавтором
людського життя крізь призму оточуючої природи.
2. Роздуми
про швидкоплинність щастя, про те , що інколи мить прожита людиною, залишає
солодкий спогад на все життя.
Учитель.
Отже, називаємо філософські проблеми твору.
1. Береги
людського буття: життя і смерть;
2. Кохання
– цвіт життя;
3. Чим
складніші життєві перешкоди, тим солодший смак перемоги;
4. Мить –
щастя, і ним потрібно дорожити.
Учитель.
Назвіть жанр, тему, ідею твору.
Жанр –
психологічна новела про філософські проблеми життя і щастя.
Тема –
життєві перешкоди до шляху до щастя.
Ідея –
оспівування почуття кохання, усвідомлення скороминущості щастя.
Відомості
теорії літератури (новела, підтекст, імпресіонізм).
VI. Самооцінювання роботи на уроці.
Домашнє
завдання.
Обов'язкове:
зробити тезисне доповнення про всесвітнє значення творчості В. Винниченка.
Характеристика образів твору (оповідача, перевізника).
За
бажанням:
Домислити
продовження художнього твору – створити сиквел до новели В. Винниченка
«Момент».
удосконалювати
пунктуаційні навички в них.
ТИП УРОКУ: урок
вивчення нового матеріалу
ОБЛАДНАННЯ: підручник, дидактичний
матеріал.
ХІД
УРОКУ
І.Актуалізація опорних
знань
Усне взаємне опитування
Учитель - учень - учень
- Яке речення називається складним?
- Що треба знати, щоб довести, що перед вами складне речення.
- Які речення називаються складносурядними?
- Які речення називаються складнопідрядними?
- Перерахуйте основні сполучники сурядності.
- У яких випадках кома перед сполучниками не ставиться (якщо для двох
простих речень, що входять у складносурядне є спільне повнозначне (другорядний
член) або службове слово).
- Від якого слова в головному реченні ставимо питання до підрядного
означального (з’ясувального).
-Які види підрядних обставинних ви знаєте?
ІІ. Повідомлення теми й
мети уроку
ІІІ. Вивчення нового
матеріалу
На дошці спроектовано
речення.
Є прадавні скарби, що намертво лежать у землі,
і є живі скарби, що йдуть по землі від покоління до покоління, огортаючи глибинним
чаром людську душу.
Мікродослідження.
- Зі скількох частин складається речення.
- Визначіть смислові зв’язки між частинами.
-Побудуйте схему (Сильніший учень
будує на дошці).
- Висновок. (Про можливість поєднання в однорідних реченнях різних видів
зв’язків )
Робота з підручником
Опрацюйте параграф 27, зверніть увагу на різні схеми з наведених прикладів.
Виділіть нову інформацію (Відсутніть коми між двома суряднии реченнями, що
мають спільне підрядне).
Запишіть речення під диктовку, розставте в ньому розділові знаки; побудуйте
схеми.
Відшукайте схему серед побудованих на дошці, яка відповідає даному реченню.
Вправа 279. Перепишіть речення, доведіть, що в ньому потрібно поставити
лише одну кому.
Робота в групах.
Коли задзвонить сон трава в діброві і обізвуться в небі лебеді, земля
святкову одягне обнову й веснянки закружляють по воді.
Коментар групи, яка справилась із завданням.
Повідомлення (Презентація)
по розділові знаки при збігу сполучників.
Учень знайомить однокласників із реченнями, у яких є збіг сполучників.
1.Шерхіт очеретів сповнював
душу, і коли Яким зрізав ножем першу, то він став заспокійливим гулом.
2.Мати брала пучками ягоду,
несла до вуст, і коли роздушувала черешню, то в кутика уст сплахував сік.
При збігу сполучників ( і коли ) кому не ставимо, бо в наступній частині
речення наявне співвідносне слово (то).
3.З того вечора я часто
приходив до дядька Себастьяна , і , коли він мав час, ми разом читали якусь
книгу, газети чи гомоніли про всяку всячину.
При збіг сполучників ( і, коли) кому
ставимо, бо сполучник (і) відноситься до
третьої частини складного речення; сполучник (коли) до –другої.
3. А коли стало на світ
благословлятися, затуркотів барабан і піднялась шатанина.
При збігу сполучників( а, коли) кома не ставиться, бо сполучник (а)
протиставний.
ІV. Виконання вправ на закріплення вивченого
(диференційовані завдання різні за обсягом та складністю)
Завдання №1. Виконайте вправу 275. Випишіть складні речення з сурядним і
підрядним зв’язком. Підкресліть у них граматичні основи.
Завдання №2. Виконайте вправу 277.
Перепишіть речення. Визначте їхній вид, побудуйте схеми. Сформулюйте
спільне пунктуаційне правило обох речень.
Завдання №3.Конструювання речень. Виконайте вправу 280.
Доповніть подані речення однією чи двома частинами так, щоб утворилися
складні речення з різними видами зв’язку. Утворені речення запишіть, побудуйте
схеми.
V. Підведення підсумків уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Параграф 27 вправа278.
Складіть і запишіть висловлювання на
тему «Моя країна- Україна» . Використайте
складні речення із сурядним і підрядним зв’язком.
Немає коментарів:
Дописати коментар