Варіанти тестів (з відповідями) з української мови для учнів 11 класу, “Речення зі звертаннями, вставними словами, словосполученнями, реченнями”
Тест
- Укажіть правильні твердження.
- А Звертання — слово, що називає того, до кого звертаються з мовленням.
- Б Поширені звертання складаються з двох слів.
- В Вставними називаються слова або сполучення слів, словосполучення, речення, що виражають ставлення мовця до висловлюваного ним повідомлення.✔
- Г Звертання і вставні слова є членами речення.
- У яких реченнях не вжито вставних слів?
- А Мабуть, у всьому Києві ніде немає кращого місця, аніж це, де виріс наш будинок (За Б. Житковим).
- Б Мільйонери, як відомо, бувають різні (За М. Слабошпицьким).
- В Мені осіння ніч короткою здається (Леся Українка).✔
- Г Ягня, здається, веселилось… (Т. Шевченко).
- Укажіть речення, де неправильно вжито розділові знаки.
- А На моє щастя серед тих речей траплялися й старовинні рушники, на яких миготіла червона калина з темними листками, красувався буйним пломенем хміль (За І. Цюпою).✔
- Б На щастя, краса не щезла з лиця нашої планети (За Г. Тарасенко).
- В Мабуть, тому, що душа наша приростає до рідної землі, до рідного її куточка (За Г. Тарасенко).
- Г Та це не допомогло вгамувати скорботу, і нарешті хлопець кинувся у воду, немов в обійми сестрички (З календаря).
- Укажіть речення, у яких наявні пунктуаційні помилки.
- А Стара підсліпуватими очима розглядала своє давнє шитво і, мабуть нічого не бачила окрім плямистого мережива (За І. Цюпою).✔
- Б Мабуть, уже не чекав ніякої неприємної несподіванки (За М. Слабошпицьким).
- В Читачу, чи не буває тобі нудно часом? Тоді розгорни сторінки поеми життя і пошукай той розділ, де змальована людина, схожа на тебе… (За І. Вільде).
- Г Вітчизно наша! Яка ж ти мальовнича, яка різнобарвна і яка привітна… (За Ю. Збанацьким).
- Укажіть речення з поширеним звертанням.
- А Прощай, колиско, прощай, тепле гніздечко, прощай, школо наша, прощайте, дні незабутні, неповторні (За Ю. Збанацьким).
- Б Народе мій, до тебе я ще верну… (В. Стус).✔
- В Дай мені крила, Україно! (М. Сингаївський).
- Г Перший, починай!
- Укажіть речення, у якому наявні вставні слова, що виражають почуття.
- А Отже, живемо ми в цьому будинку, в цій квартирі, і в нас на балконі завжди хтось живе (За Б. Житковим).
- Б На щастя, краса не щезла з лиця нашої планети (За Г. Тарасенко).✔
- В Мабуть, тому, що душа наша приростає до рідної землі, до рідного її куточка (За Г. Тарасенко).
- Г Учорашні школярі невміло прощаються, можливо, хтось комусь тисне руку і востаннє розходяться, можливо, розходяться на все життя (За Ю. Збанацьким).
- Укажіть рядок із групою вставних слів одного розряду.
- А На радість, на щастя, можливо, треба думати.
- Б Звичайно, певна річ, правда, шкода.
- В Будь ласка, вибачте, добридень.✔
- Г Словом, однак, крім того, по-перше.
- Яке слово не є вставним?
- А Пам’ятаю.
- Б Навіть.✔
- В Наприклад.
- Г Гадаю.
- Укажіть речення тільки з непоширеним звертанням.
- А Де ти, Лесю? (За І. Драчем).✔
- Б Совісте наша! (За І. Драчем).
- В Фантазіє, богиня легкокрила! (Леся Українка).
- Г Мово рідна! Ти ж як море! (С. Плачинда).
- Укажіть групу вставних слів дійсно, справді, безперечно.
- А Припущення, невпевненість.
- Б Упевненість.✔
- В Почуття.
- Г Ввічливість, привернення уваги.
- Напишіть невеликий роздум на одну з запропонованих тем, використовуючи поширені та непоширені звертання, вставні слова (словосполучення, речення) різних видів (види підпишіть над використаними вставними конструкціями).
- А Звертання — слово, що називає того, до кого звертаються з мовленням.
- Б Поширені звертання складаються з двох слів.
- В Вставними називаються слова або сполучення слів, словосполучення, речення, що виражають ставлення мовця до висловлюваного ним повідомлення.✔
- Г Звертання і вставні слова є членами речення.
- А Мабуть, у всьому Києві ніде немає кращого місця, аніж це, де виріс наш будинок (За Б. Житковим).
- Б Мільйонери, як відомо, бувають різні (За М. Слабошпицьким).
- В Мені осіння ніч короткою здається (Леся Українка).✔
- Г Ягня, здається, веселилось… (Т. Шевченко).
- А На моє щастя серед тих речей траплялися й старовинні рушники, на яких миготіла червона калина з темними листками, красувався буйним пломенем хміль (За І. Цюпою).✔
- Б На щастя, краса не щезла з лиця нашої планети (За Г. Тарасенко).
- В Мабуть, тому, що душа наша приростає до рідної землі, до рідного її куточка (За Г. Тарасенко).
- Г Та це не допомогло вгамувати скорботу, і нарешті хлопець кинувся у воду, немов в обійми сестрички (З календаря).
- А Стара підсліпуватими очима розглядала своє давнє шитво і, мабуть нічого не бачила окрім плямистого мережива (За І. Цюпою).✔
- Б Мабуть, уже не чекав ніякої неприємної несподіванки (За М. Слабошпицьким).
- В Читачу, чи не буває тобі нудно часом? Тоді розгорни сторінки поеми життя і пошукай той розділ, де змальована людина, схожа на тебе… (За І. Вільде).
- Г Вітчизно наша! Яка ж ти мальовнича, яка різнобарвна і яка привітна… (За Ю. Збанацьким).
- А Прощай, колиско, прощай, тепле гніздечко, прощай, школо наша, прощайте, дні незабутні, неповторні (За Ю. Збанацьким).
- Б Народе мій, до тебе я ще верну… (В. Стус).✔
- В Дай мені крила, Україно! (М. Сингаївський).
- Г Перший, починай!
- А Отже, живемо ми в цьому будинку, в цій квартирі, і в нас на балконі завжди хтось живе (За Б. Житковим).
- Б На щастя, краса не щезла з лиця нашої планети (За Г. Тарасенко).✔
- В Мабуть, тому, що душа наша приростає до рідної землі, до рідного її куточка (За Г. Тарасенко).
- Г Учорашні школярі невміло прощаються, можливо, хтось комусь тисне руку і востаннє розходяться, можливо, розходяться на все життя (За Ю. Збанацьким).
- А На радість, на щастя, можливо, треба думати.
- Б Звичайно, певна річ, правда, шкода.
- В Будь ласка, вибачте, добридень.✔
- Г Словом, однак, крім того, по-перше.
- А Пам’ятаю.
- Б Навіть.✔
- В Наприклад.
- Г Гадаю.
- А Де ти, Лесю? (За І. Драчем).✔
- Б Совісте наша! (За І. Драчем).
- В Фантазіє, богиня легкокрила! (Леся Українка).
- Г Мово рідна! Ти ж як море! (С. Плачинда).
- А Припущення, невпевненість.
- Б Упевненість.✔
- В Почуття.
- Г Ввічливість, привернення уваги.
ТЕМИ ДЛЯ МІНІ-ТВОРІВ:
- Ті держави здатні стати великими, у яких великі малі люди (О. Довженко).
- Історія проситься в сни нащадків (Л. Костенко).
- Людство не може зупинитися. Воно взяло надто великий розгін, рух для нього — це найвищий закон життя (П. Загребельний).
Увиразнюємо мовлення ФРАЗЕОЛОГІЗМАМИ
Приклади з літератури для написання ЗНО твору
Тема твору Приклад з літератури
«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях» Зачарована Десна – Довженко
Мойсей – Франко
«Україна в огні» (фашизм) – Довженко
Зрада «Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – Коцюбинський
Я(романтика) – Хвильовий
«Україна в огні» – О.Довженко
Лісова пісня –Л. Українка
«Чорна рада» Куліш
Підступність і конкуренція «Мартин Боруля» – Карпенко Карий
Мина Мазайло – Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький) – Куліш
«Катерина» – Шевченко
«Вершники» – Яновський
«Земля» -Кобилянська
«Місто « – Підмогильний
Патріотизм «Любіть Україну» – Сосюра
«Україна в огні» – Довженко (запорожець Заброда)
«Тигролови» Багряний
«Камінний хрест» Стефаник
«Гімн» – Франко
«Зачарована Десна» Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна рада» – Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства» Симоненко
Два кольори – Малишко
Доля Україна в огні – Довженко
Катерина – Шевченко
Тигролови – Багряний
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – Мирний
Земля – Кобилянська
Розкіш спілкування «Мина Мазайло» Куліш
«Момент» Винниченко
«Людина» Кобилянська
Закони моралі Маруся Чурай – Костенко
Хіба ревуть воли.. – Мирний
«Кайдашева сім’я» – Нечуй-Левицький
Тигролови – Багряний
Совість Хіба ревуть воли.. – Мирний
Я ( Романтика) – Хвильовий
«Україна в огні» -Довженко
«Земля» Кобилянська
«Всякому місту звичай і права» – Сковорода
Життєва помилка «Місто» – Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» Мирний
Я(романтика) – хвильовий
«Подвійне коло» – Яновський
«Катерина» – Шевченко
Бідність і багатство Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
Маруся Чурай (Маруся і Галя) – Костенко
Земля – Кобилянська
Інститутка – Вовчок
«Хазяїн» – Карпенко-Карий
Традиції та звичаї Наталка Полтавка – Котляревський
Маруся – Г.Квітка-Основ’яненко
Тіні забутих предків – Коцюбинський
Зачарована Десна – Довженко
Тигролови – Багряний
Маруся Чурай – Костенко
«Кайдашева сім’я» – Нечуй Левицький
Кохання і ненависть «Маруся Чурай» – Костенко
«Хіба ревуть воли…» – мирний
Маруся – Г.Квітка-Основ’яненко
Тіні забутих предків – Коцюбинський
Наталка Полтавка – Котляревський
Лісова пісня – Л. Українка
«Місто» – Підмогильний
Батьківське піклування і материнська любов «Хіба ревуть воли…» – Мирний
«Максим Гримач» вовчок
«Маруся» – Квітка-Основ’яненко
Наталка у Шевченка
Тигролови -Багряний
Своєрідність характеру «Я(романтика)» – Хвильовий
Кайдашева сім’я – Нечуй-Левицький
Земля – Кобилянська (брати Сава та Михайло)
Добро і зло «Камінний хрест» – Стефаник
«Україна в огні» – Довженко
«Чорна рада» – Куліш
Ідея, до якої йдеш «Місто» Підмогильний
«Я(романтика)» – Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» – Мирний
«Людина» – Земля
Щастя Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» Довженко
«Тіні забутих предків» Коцюбинський
«Наталка Полтавка» – Котляревський
Тигролови – багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
Завзяття і праця «Кам’яний хрест» Стефаник
«Місто» Підмогильний
«Бджола та шершень»
«Земля» Кобилянська
«Хазяїн» Карпенко – Карий
Життя – мистецтво «Інтермецо» – Коцюбинський
«Момент» Винниченко
Дружба, взаємовідносини «Хіба ревуть воли..»
«Місто» – Підмогильний
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш» «Місто» – Підмогильний
«Маруся Чурай» – Костенко
«Момент» Винниченко
«Земля» Кобилянська
Пісня «Наталка Полтавка» – Котляревський
«Маруся Чурай» Костенко
Тема твору | Приклад з літератури |
«Погано,що порожні храми, ще гірше – пустота в серцях» | Зачарована Десна – Довженко
Мойсей – Франко
«Україна в огні» (фашизм) – Довженко
|
Зрада | «Маруся Чурай» (Грицько ) – Л.Костенко
«Тіні забутих предків» (Палагна) – Коцюбинський
Я(романтика) – Хвильовий
«Україна в огні» – О.Довженко
Лісова пісня –Л. Українка
«Чорна рада» Куліш
|
Підступність і конкуренція | «Мартин Боруля» – Карпенко Карий
Мина Мазайло – Куліш
«Чорна рада » (Брюховецький) – Куліш
«Катерина» – Шевченко
«Вершники» – Яновський
«Земля» -Кобилянська
«Місто « – Підмогильний
|
Патріотизм | «Любіть Україну» – Сосюра
«Україна в огні» – Довженко (запорожець Заброда)
«Тигролови» Багряний
«Камінний хрест» Стефаник
«Гімн» – Франко
«Зачарована Десна» Довженко
Вірші Шевченка
«Чорна рада» – Куліш (Шрам)
«Лебеді материнства» Симоненко
Два кольори – Малишко
|
Доля | Україна в огні – Довженко
Катерина – Шевченко
Тигролови – Багряний
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?» – Мирний
Земля – Кобилянська
|
Розкіш спілкування | «Мина Мазайло» Куліш
«Момент» Винниченко
«Людина» Кобилянська
|
Закони моралі | Маруся Чурай – Костенко
Хіба ревуть воли.. – Мирний
«Кайдашева сім’я» – Нечуй-Левицький
Тигролови – Багряний
|
Совість | Хіба ревуть воли.. – Мирний
Я ( Романтика) – Хвильовий
«Україна в огні» -Довженко
«Земля» Кобилянська
«Всякому місту звичай і права» – Сковорода
|
Життєва помилка | «Місто» – Підмогильний
«Хіба ревуть воли..» Мирний
Я(романтика) – хвильовий
«Подвійне коло» – Яновський
«Катерина» – Шевченко
|
Бідність і багатство | Леся Українка: «В мужика землянка вогка, а в пана – хата на помості»
Маруся Чурай (Маруся і Галя) – Костенко
Земля – Кобилянська
Інститутка – Вовчок
«Хазяїн» – Карпенко-Карий
|
Традиції та звичаї | Наталка Полтавка – Котляревський
Маруся – Г.Квітка-Основ’яненко
Тіні забутих предків – Коцюбинський
Зачарована Десна – Довженко
Тигролови – Багряний
Маруся Чурай – Костенко
«Кайдашева сім’я» – Нечуй Левицький
|
Кохання і ненависть | «Маруся Чурай» – Костенко
«Хіба ревуть воли…» – мирний
Маруся – Г.Квітка-Основ’яненко
Тіні забутих предків – Коцюбинський
Наталка Полтавка – Котляревський
Лісова пісня – Л. Українка
«Місто» – Підмогильний
|
Батьківське піклування і материнська любов | «Хіба ревуть воли…» – Мирний
«Максим Гримач» вовчок
«Маруся» – Квітка-Основ’яненко
Наталка у Шевченка
Тигролови -Багряний
|
Своєрідність характеру | «Я(романтика)» – Хвильовий
Кайдашева сім’я – Нечуй-Левицький
Земля – Кобилянська (брати Сава та Михайло)
|
Добро і зло | «Камінний хрест» – Стефаник
«Україна в огні» – Довженко
«Чорна рада» – Куліш
|
Ідея, до якої йдеш | «Місто» Підмогильний
«Я(романтика)» – Хвильовий
«Хіба ревуть воли..» – Мирний
«Людина» – Земля
|
Щастя | Сковорода: «Бути щасливим – пізнати себе чи свою природу, взятися за споріднене діло і бути з ним у злагоді»
«Україна в огні» Довженко
«Тіні забутих предків» Коцюбинський
«Наталка Полтавка» – Котляревський
Тигролови – багряний ( «Сміливі – завжди щасливі»)
|
Завзяття і праця | «Кам’яний хрест» Стефаник
«Місто» Підмогильний
«Бджола та шершень»
«Земля» Кобилянська
«Хазяїн» Карпенко – Карий
|
Життя – мистецтво | «Інтермецо» – Коцюбинський
«Момент» Винниченко
|
Дружба, взаємовідносини | «Хіба ревуть воли..»
«Місто» – Підмогильний
|
«Потрібно цінувати те, що маєш. А не те, про що мрієш» | «Місто» – Підмогильний
«Маруся Чурай» – Костенко
«Момент» Винниченко
«Земля» Кобилянська
|
Пісня | «Наталка Полтавка» – Котляревський
«Маруся Чурай» Костенко
|
Літературні угруповання, що діяли в Україні. Список літературних об’єднань. Угруповання емігрантів.
ЛІТЕРАТУРНІ УГРУПОВАННЯ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧ. ХХ СТ.
Покутська трійка – В. Стефаник, Лесь Мартович, М. Черемшина
“Молода муза” (Львів) – Остап Луцький, Петро Германський, Василь Пачовський, Богдан Лепкий, Сидір Твердохліб.
Літературні угруповання 20-х років ХХ ст.
Символістські угруповання: “Біла студія”, “Музагет”, “Гроно”
Футуристські групи: “Фламінго”, “Комкосмос” (перейменована на “Аспанфут”), “Нова генерація”
Покутська трійка – В. Стефаник, Лесь Мартович, М. Черемшина
“Молода муза” (Львів) – Остап Луцький, Петро Германський, Василь Пачовський, Богдан Лепкий, Сидір Твердохліб.
“Молода муза” (Львів) – Остап Луцький, Петро Германський, Василь Пачовський, Богдан Лепкий, Сидір Твердохліб.
Літературні угруповання 20-х років ХХ ст.
Символістські угруповання: “Біла студія”, “Музагет”, “Гроно”
Футуристські групи: “Фламінго”, “Комкосмос” (перейменована на “Аспанфут”), “Нова генерація”
Футуристські групи: “Фламінго”, “Комкосмос” (перейменована на “Аспанфут”), “Нова генерація”
УГРУПОВАННЯ “ПОПУТНИКІВ” (“БУРЖУАЗНИХ”):
“Ланка”, ВАПЛІТЕ, Неокласики, “Західна Україна”
“Ланка”:
1924-1926 рр. Київ
В. Підмогильний, Є. Плужник, Б. Антоненко-Давидович, Т. Осьмачка, Б. Тенета, Г. Косинка
Була реорганізована в МАРС (“Майстерня революційного слова” 1926-1934 рр.).
ВАПЛІТЕ:
Вільна академія пролетарської літератури 1926-1928 Харків
Утворена за ініціативою М. Хвильового
Керівники: М. Хвильовий, М. Яловий, О. Досвітній
Представники: М. Бажан, О. Довженко, М. Куліш, В. Сосюра, П. Тичина та інші
Неокласики: Київ
“гроно п’ятірне”
М. Зеров, П. Филипович, М. Рильський, М. Драй-Хмара, О. Бургардт
“Ланка”, ВАПЛІТЕ, Неокласики, “Західна Україна”
“Ланка”:
1924-1926 рр. Київ
В. Підмогильний, Є. Плужник, Б. Антоненко-Давидович, Т. Осьмачка, Б. Тенета, Г. Косинка
Була реорганізована в МАРС (“Майстерня революційного слова” 1926-1934 рр.).
1924-1926 рр. Київ
В. Підмогильний, Є. Плужник, Б. Антоненко-Давидович, Т. Осьмачка, Б. Тенета, Г. Косинка
Була реорганізована в МАРС (“Майстерня революційного слова” 1926-1934 рр.).
ВАПЛІТЕ:
Вільна академія пролетарської літератури 1926-1928 Харків
Утворена за ініціативою М. Хвильового
Керівники: М. Хвильовий, М. Яловий, О. Досвітній
Представники: М. Бажан, О. Довженко, М. Куліш, В. Сосюра, П. Тичина та інші
Вільна академія пролетарської літератури 1926-1928 Харків
Утворена за ініціативою М. Хвильового
Керівники: М. Хвильовий, М. Яловий, О. Досвітній
Представники: М. Бажан, О. Довженко, М. Куліш, В. Сосюра, П. Тичина та інші
Неокласики: Київ
“гроно п’ятірне”
М. Зеров, П. Филипович, М. Рильський, М. Драй-Хмара, О. Бургардт
М. Зеров, П. Филипович, М. Рильський, М. Драй-Хмара, О. Бургардт
“Пролетарські” угруповання:
“Гарт”, “Плуг”, “Молодняк”, ВУСПП
“Гарт”:
1923-1925 рр.
Керівник – Василь Еллан-Блакитний
Члени: Володимир Сосюра, Павло Тичина, Микола Хвильовий, Олександр Довженко
“Плуг”:
Харків
Керівник – Сергій Пилипенко
Члени: Наталя Забіла, Дмитро Бедзик, Володимир Гжицький
Головна мета – масовість
“Молодняк”:
1926-1932
Члени: С. Воскрекасенко, І. Гончаренко, Я. Гримайло
“Бойовий загон пролетарського фронту”
ВУСПП:
Всеукраїнська спілка пролетарських письменників
Представники: І. Кулик, І. Микитенко, І. Ле, Л. Смілянський та ін.
«пролетарський конструктивний реалізм»
50-х – 70-х років:
Шістдесятники – Д. Павличко, Ліна Костенко, В. Симоненко, І. Драч, М. Вінграновський та ін.
“Київська школа” – В. Голобородько, М. Воробйов, В. Кордун та ін.
“Вісімдесятники” – Ю. Буряк, В. Герасим’юк, О. Забужко, Л. Таран, І. Римарук та ін.
“Гарт”, “Плуг”, “Молодняк”, ВУСПП
“Гарт”:
1923-1925 рр.
Керівник – Василь Еллан-Блакитний
Члени: Володимир Сосюра, Павло Тичина, Микола Хвильовий, Олександр Довженко
1923-1925 рр.
Керівник – Василь Еллан-Блакитний
Члени: Володимир Сосюра, Павло Тичина, Микола Хвильовий, Олександр Довженко
“Плуг”:
Харків
Керівник – Сергій Пилипенко
Члени: Наталя Забіла, Дмитро Бедзик, Володимир Гжицький
Головна мета – масовість
Харків
Керівник – Сергій Пилипенко
Члени: Наталя Забіла, Дмитро Бедзик, Володимир Гжицький
Головна мета – масовість
“Молодняк”:
1926-1932
Члени: С. Воскрекасенко, І. Гончаренко, Я. Гримайло
“Бойовий загон пролетарського фронту”
1926-1932
Члени: С. Воскрекасенко, І. Гончаренко, Я. Гримайло
“Бойовий загон пролетарського фронту”
ВУСПП:
Всеукраїнська спілка пролетарських письменників
Представники: І. Кулик, І. Микитенко, І. Ле, Л. Смілянський та ін.
«пролетарський конструктивний реалізм»
50-х – 70-х років:
Всеукраїнська спілка пролетарських письменників
Представники: І. Кулик, І. Микитенко, І. Ле, Л. Смілянський та ін.
«пролетарський конструктивний реалізм»
50-х – 70-х років:
Шістдесятники – Д. Павличко, Ліна Костенко, В. Симоненко, І. Драч, М. Вінграновський та ін.
“Київська школа” – В. Голобородько, М. Воробйов, В. Кордун та ін.
“Вісімдесятники” – Ю. Буряк, В. Герасим’юк, О. Забужко, Л. Таран, І. Римарук та ін.
“Київська школа” – В. Голобородько, М. Воробйов, В. Кордун та ін.
“Вісімдесятники” – Ю. Буряк, В. Герасим’юк, О. Забужко, Л. Таран, І. Римарук та ін.
Літературні угруповання 80-90-х років ХХ ст.:
“Нова література” – “Бу-Ба-Бу” – Ю. Андрухович, В. Неборак, О. Ірванець
“Нова дегенерація” – С. Процюк, І. Ципердюк, І. Андрусяк
“Пропала грамота” – Ю. Позаяк, В. Недоступ, С. Либонь
“Західний вітер” – В. Махно, Б. Щавурський, В. Гайда, Г. Безкоровайний
“ЛуГоСад” – І. Лучук, Н. Гончар, Р. Садловський
“500” – М. Розумний та ін.
“Червона фіра” – С. Жадан, Р. Мельників, І. Пилипчук
“Нова література” – “Бу-Ба-Бу” – Ю. Андрухович, В. Неборак, О. Ірванець
“Нова дегенерація” – С. Процюк, І. Ципердюк, І. Андрусяк
“Пропала грамота” – Ю. Позаяк, В. Недоступ, С. Либонь
“Західний вітер” – В. Махно, Б. Щавурський, В. Гайда, Г. Безкоровайний
“ЛуГоСад” – І. Лучук, Н. Гончар, Р. Садловський
“500” – М. Розумний та ін.
“Червона фіра” – С. Жадан, Р. Мельників, І. Пилипчук
“Нова дегенерація” – С. Процюк, І. Ципердюк, І. Андрусяк
“Пропала грамота” – Ю. Позаяк, В. Недоступ, С. Либонь
“Західний вітер” – В. Махно, Б. Щавурський, В. Гайда, Г. Безкоровайний
“ЛуГоСад” – І. Лучук, Н. Гончар, Р. Садловський
“500” – М. Розумний та ін.
“Червона фіра” – С. Жадан, Р. Мельників, І. Пилипчук
Література емігрантів ХХ – поч. ХХІ ст.
“Празька школа”, МУР, Нью-Йоркська група поетів
“Празька школа”:
Прага
О. Ольжич, Ю. Дараган, О. Теліга, Є. Маланюк, Л. Мосендз, О. Лятуринська, Н. Лівицька-Холодна, О. Стефанович та ін.
МУР:
Мистецький український рух
Створений у 1945 р.
Німеччина
Є. Маланюк, У. Самчук, І. Багряний, Т. Осьмачка, В. Барка, Ю. Косач та інші.
Нью-Йоркська група:
Нью-Йорк
Б. Бойчук, Б. Рубчак, Ю. Тарнавський, П. Килина, Е. Андієвська, В. Вовк та ін.
“Празька школа”, МУР, Нью-Йоркська група поетів
“Празька школа”:
Прага
О. Ольжич, Ю. Дараган, О. Теліга, Є. Маланюк, Л. Мосендз, О. Лятуринська, Н. Лівицька-Холодна, О. Стефанович та ін.
Прага
О. Ольжич, Ю. Дараган, О. Теліга, Є. Маланюк, Л. Мосендз, О. Лятуринська, Н. Лівицька-Холодна, О. Стефанович та ін.
МУР:
Мистецький український рух
Створений у 1945 р.
Німеччина
Є. Маланюк, У. Самчук, І. Багряний, Т. Осьмачка, В. Барка, Ю. Косач та інші.
Мистецький український рух
Створений у 1945 р.
Німеччина
Є. Маланюк, У. Самчук, І. Багряний, Т. Осьмачка, В. Барка, Ю. Косач та інші.
Нью-Йоркська група:
Нью-Йорк
Б. Бойчук, Б. Рубчак, Ю. Тарнавський, П. Килина, Е. Андієвська, В. Вовк та ін.
Нью-Йорк
Б. Бойчук, Б. Рубчак, Ю. Тарнавський, П. Килина, Е. Андієвська, В. Вовк та ін.
Варіанти тестів (з відповідями) з української мови для учнів 11 класу, “Відокремлені обставини”
Тест
- Укажіть правильні твердження.
- А Відокремлюються обставини, виражені дієприслівниками та дієприслівниковими зворотами.✔
- Б Обставини місця, часу, способу дії, причини відокремлюються завжди.
- В Відокремлюються обставини, виражені дієприслівниковими зворотами фразеологічного типу.
- Укажіть речення з відокремленими обставинами, вираженими одиничним дієприслівником.
- А Побачивши один рушник, вишитий суровими нитками, я зрадів… (За І. Цюпою).
- В За Таманню по ярах шуміли, спадаючи, весняні води (Г. Тютюнник).✔
- Г Вона стояла закам’яніло, мовби не дихаючи, нічого не чуючи і не бажаючи знати (П. Загребельний).
- Зазначте речення, у яких неправильно вжито розділові знаки.
- А Вправу виконують, запам’ятовуючи кожний рух.✔
- Б Перемоги можна домогтися наполегливо працюючи.
- В І працюючи він весь час озирався.
- Зазначте речення, у яких неправильно вжито розділові знаки.
- А Відтоді я, побачивши диких качок, завжди думаю: «А, може, десь там, посеред них, є і наші…» (За М. Слабошпицьким).
- Б Велична мелодія, широко наростаючи і міцніючи, розгорталась у гармонійне море (О. Гончар).
- В Дівчина все ще стоїть, схлипуючи.✔
- Зазначте речення, у яких правильно вжито розділові знаки.
- А Мене вражало, що передаючи пізніше чиюсь фразу, в пам’яті тримав точний вираз очей того, хто говорив, його позу, міміку (За П. Засенком).
- Б Володіючи таким природженим артистизмом часто грав своїх героїв, перевтілювався в них, перевіряв на людях все, що лягло на папір, чи мало лягти (За П. Засенком).
- В Над хатою піднялись у небо голуби, знаменуючи мир і благодать (О. Довженко).✔
- Зазначте речення, у яких правильно вжито розділові знаки.
- А Присягаючи, землю цілували і навіть їли (За Г. Тарасенко).✔
- Б Співала Катя, півголосом вкладаючи в слова щось незвичайне, особливе (За Г. Підлісною).
- В Юрко пошукав очима і вибравши місце, сів у ромашкову гущину під прохолодну тінь крилатого осокора (За В. Козаченком).
- Зазначте речення, у яких правильно вжито розділові знаки.
- А Забившись під рясну кучму куща, вдивлялася як вирувала злива (За Г. Колісником).
- Б Збагнувши, що сталось мати-кит дрижала всім своїм великим тілом (За П. Вакуленком).
- В Великий князь-книжник прославився не тільки своїми походами та запеклими січами на полі брані, а й тим, що залишив по собі багатющий скарб — першу на Русі бібліотеку, книгами якої залюбки послуговувався допитливий отрок Печерського монастиря, закарбувавши на віки діяння і попередників Ярослава, і його послідовників (За Я. Оросом).✔
- Укажіть речення з відокремленими обставинами, вираженими не дієприслівниковими зворотами.
- А Сонце било промінням прямісінько в очі, доточуючи той настрій своєю ясою й теплом… (За Є. Гуцалом).
- Б Придбавши квиток на Київ (відпустка кінчається), повертаюсь на Кевліч (За В. Несененком).
- В Втомившись, всі порозходились по домівках.✔
- Зазначте речення, у яких правильно вжито розділові знаки.
- А Тигр спустився крутим, майже прямовисним схилом до джерела, що било з кам’яного серця гори, набрав повне вухо води і схиливши голову, приніс її вдові (Народна творчість).
- Б Згідно з нею, рятуючись від холоду неандертальці рушили на південь, де стикнулися з нестачею їжі, тож і не витримали конкуренції з більш адаптованою людиною (З газети).
- В Зійшов на прямий шлях, лунко шльопаючи по залитих водою коліях, іде до нової садиби (За Ф. Роговим).✔
- У яких реченнях відсутній дієприслівниковий зворот?
- А Синтезуючи, рослини відіграють вирішальну роль у розвитку всього живого — рослинний світ дає людині продукти харчування, корм для худоби, сировину для промисловості, а ще лікує хворих, фільтрує повітря… (За В. Давидовим).✔
- Б Цю гімнастичну вправу виконують лежачи на килимі.
- В Він ще стоїть закусивши губу.
- Напишіть невеликий твір-роздум на одну з запропонованих тем, використовуючи відокремлені обставини різних видів на початку, в середині та в кінці речення.
ТЕМИ ДЛЯ МІНІ-ТВОРІВ:
- У цьому світі є тільки одна річ, перед якою належить схилятися, це — геній, і одна річ, перед якою слід упасти на коліна, — це доброта (В. Гюго).
- Сама доброчинність стає пороком, коли застосовують її помилково (О. Довженко).
- Трудний він і тернистий, шлях на Голгофу слави (І. Світличний).
- А Відокремлюються обставини, виражені дієприслівниками та дієприслівниковими зворотами.✔
- Б Обставини місця, часу, способу дії, причини відокремлюються завжди.
- В Відокремлюються обставини, виражені дієприслівниковими зворотами фразеологічного типу.
- А Побачивши один рушник, вишитий суровими нитками, я зрадів… (За І. Цюпою).
- В За Таманню по ярах шуміли, спадаючи, весняні води (Г. Тютюнник).✔
- Г Вона стояла закам’яніло, мовби не дихаючи, нічого не чуючи і не бажаючи знати (П. Загребельний).
- А Вправу виконують, запам’ятовуючи кожний рух.✔
- Б Перемоги можна домогтися наполегливо працюючи.
- В І працюючи він весь час озирався.
- А Відтоді я, побачивши диких качок, завжди думаю: «А, може, десь там, посеред них, є і наші…» (За М. Слабошпицьким).
- Б Велична мелодія, широко наростаючи і міцніючи, розгорталась у гармонійне море (О. Гончар).
- В Дівчина все ще стоїть, схлипуючи.✔
- А Мене вражало, що передаючи пізніше чиюсь фразу, в пам’яті тримав точний вираз очей того, хто говорив, його позу, міміку (За П. Засенком).
- Б Володіючи таким природженим артистизмом часто грав своїх героїв, перевтілювався в них, перевіряв на людях все, що лягло на папір, чи мало лягти (За П. Засенком).
- В Над хатою піднялись у небо голуби, знаменуючи мир і благодать (О. Довженко).✔
- А Присягаючи, землю цілували і навіть їли (За Г. Тарасенко).✔
- Б Співала Катя, півголосом вкладаючи в слова щось незвичайне, особливе (За Г. Підлісною).
- В Юрко пошукав очима і вибравши місце, сів у ромашкову гущину під прохолодну тінь крилатого осокора (За В. Козаченком).
- А Забившись під рясну кучму куща, вдивлялася як вирувала злива (За Г. Колісником).
- Б Збагнувши, що сталось мати-кит дрижала всім своїм великим тілом (За П. Вакуленком).
- В Великий князь-книжник прославився не тільки своїми походами та запеклими січами на полі брані, а й тим, що залишив по собі багатющий скарб — першу на Русі бібліотеку, книгами якої залюбки послуговувався допитливий отрок Печерського монастиря, закарбувавши на віки діяння і попередників Ярослава, і його послідовників (За Я. Оросом).✔
- А Сонце било промінням прямісінько в очі, доточуючи той настрій своєю ясою й теплом… (За Є. Гуцалом).
- Б Придбавши квиток на Київ (відпустка кінчається), повертаюсь на Кевліч (За В. Несененком).
- В Втомившись, всі порозходились по домівках.✔
- А Тигр спустився крутим, майже прямовисним схилом до джерела, що било з кам’яного серця гори, набрав повне вухо води і схиливши голову, приніс її вдові (Народна творчість).
- Б Згідно з нею, рятуючись від холоду неандертальці рушили на південь, де стикнулися з нестачею їжі, тож і не витримали конкуренції з більш адаптованою людиною (З газети).
- В Зійшов на прямий шлях, лунко шльопаючи по залитих водою коліях, іде до нової садиби (За Ф. Роговим).✔
- А Синтезуючи, рослини відіграють вирішальну роль у розвитку всього живого — рослинний світ дає людині продукти харчування, корм для худоби, сировину для промисловості, а ще лікує хворих, фільтрує повітря… (За В. Давидовим).✔
- Б Цю гімнастичну вправу виконують лежачи на килимі.
- В Він ще стоїть закусивши губу.
Варіанти тестів (з відповідями) до уроку української мови для учнів 11 класу на тему “Складне речення”
Варіант 1
- Укажіть ознаки складного речення.
- А Має одну граматичну основу.
- Б Може мати сурядний, підрядний, безсполучниковий зв’язки.✔
- В Частини завжди залежать одна від одної.
- Г Рівноправні частини не існують на рівні підрядного зв’язку.
- У якому реченні розділові знаки стоять правильно?
- А Що правда на світі є, Зачіплянка в цьому не раз переконалась з’явилась таблиця на соборі. (О. Гончар).
- Б Молодий узяв Катрю під руку й повів до хати вузеньким коридором, бо хуторяни не дуже розступалися кожному хотілося подивитись на приїжджих зблизька (Г. Тютюнник).
- В Справді вдома ще спала б, а тут встає до схід сонця, тут саме життя підіймає, бо рано починається трудовий день тих, хто споруджує канал (О. Гончар).
- Г Заснула хвиля у броді, заснув і присілок над бродом. А до нього ніяк не дотягне своє снування той волохатий, що так дитинство нагадує, сон — перед жнивами він завжди тільки скрадається за Данилком, а коли й прихопить його, то лише на якусь часинку (М. Стельмах).✔
- У якому реченні розділові знаки розставлені правильно?
- А Ось так воно й виходить: коли хтось високо злетить, то неодмінно низько сяде (М. Стельмах).✔
- Б Буває ж так що людину тягне, настійливо тягне кудись, — ось так і його тягнуло з тої миті, як тільки він побачив із степу це бойове судно що, мов сама його мрія, силуетно застигло на обрії… (О. Гончар).
- В День був такий самий, нічого не приніс, абатство завалене шматтям туману завмерло, ждало, прислухалося (П. Загребельний).
- Г З рушницею полюють перепілок восени, коли вже просо вклоняється хазяїнові повними китицями пшоняної каші, а навкруги проса — куди оком кинеш, — самі стерні та копи та скирти… (О. Вишня).
- Які розділові знаки слід поставити замість цифр у реченніВ кухні затихла 1 потім знов зачалась балачка 2 але Трохим вже не мішався 3 він мовчки сидів і постукував пальцями по столі (В. Винниченко)?
- А Кома.
- Б Тире.
- В Двокрапка.
- Г Крапка з комою.
- Відповідь: 1-А, 2-А, 3-В.
- З’ясуйте, де складнопідрядне речення з підрядним мети.
- А Слова натягувать, як луки, щоб вчасно збити на льоту нерозшифрованої муки невідворотну німоту.✔
- Б Чи я ж того хотів, що сталось.
- В Якове, а щоб тобі пусто було.
- Г Наші тихенько йдуть; аби ж тільки їх не помітили.
- Укажіть складнопідрядне речення з підрядним місця.
- А Не живе ледачий, де кипить робота.✔
- Б Веди мене ти сам, як ти хочеш.
- В Я керував стерном, до певної мети мій човен плив.
- Г Певно, Якове, зостанемось ми вдвох з тобою, бо всі поляжуть.
- Позначте складнопідрядне речення з підрядним з’ясувальним.
- А І ніяк ми не вгадаєм, що зробилось з нашим краєм.✔
- Б Та перед смертю дітям повтори ту казку, що лишилася, як спомин.
- В Я син твій, син, що йшов за тебе на смерть.
- Г Аж власний світ у ній почне рости, у якому будуть теж сонця і зорі.
- Зазначте складнопідрядне речення причини.
- А Ні, певно, ти поліг в курганах, бо ти не міг би буть в кайданах.✔
- Б Везли, щоб там в краях холодних згноїти велетнів народних.
- В То колють коней шаблями в морди і під боки, щоб роз’ярить.
- Г Веди мене мерщій —я смерть вже чую.
- Виконайте повний синтаксичний розбір речення, розставте розділові знаки Непомітно наче риба в глибині пропливають літа не вловити їх неводом ні вороними кіньми догнати і не прийдуть вони до тебе як ті далекі родичі в гості (За М. Стельмахом).
Варіант 2
- Зазначте просте речення.
- А А там нижче розступились скелі, які то розпалися на роздоллі ніби високими будинками, то полягали довгими рядками.
- Б У нього майже немає творів, куди пейзаж не входив би, як обов’язковий елемент.
- В Пильне око його фіксує всі деталі — освітлення, барви, обриси поверхні землі, рослинність, усю різноманітність деревного покриву.✔
- Г Під час поїздок до Корсуня він показував дітям пам’ятні місця, де народні герої Наливайко та Богдан Хмельницький билися з польською шляхтою.
- Укажіть складносурядне речення.
- А Спинилось літо на порозі і дише полум’ям на все, і грому дальнього погрози повітря стомлене несе.✔
- Б Характерно, що критики відразу ж помітили багатство і красу мови творів Панаса Мирного.
- В Більше нічого не сказав Чіпка, не поклонився навіть старшині волосній, а повернувся — і пішов, похнюпившись, додому.
- Г Зосталася Мотря сама-сама, як палець, з своєю нерозважною думкою.
- Позначте складнопідрядне речення.
- А Стоїть він на току з ціпом і бачить: приходить десятник з волості.
- Б Покотились з очей сльози, як горох, закапали аж на долівку.
- В Там кололи свиней, і несамовитий крик їх розносився по всьому селу.
- Г На завтра, як чуть стало сіріти, зібралися коло волості та взяли старшину з собою і пішли до пана в Красногорку.✔
- Які розділові знаки слід поставити замість цифр у реченніСтежка зненацька повернула праворуч 1 обминаючи круту гору 2 і тоді стало чути 3 як весело видзвонює у тиші вода (О. Донченко)?
- А Кома.
- Б Тире.
- В Двокрапка.
- Г Крапка з комою.
- Відповідь: 1-А, 2-А, 3-А.
- З’ясуйте, де складнопідрядне речення з підрядним означальним.
- А А проте тієї сили, духу, що зрива на ноги, в нас нема і манівцями ми блукаєм без дороги.✔
- Б Василь Семенович поблід, як крейда.
- В Сонце стояло над головою, як сковорода, розкалене, та наче вогнем пекло.
- Г Стара виразка, розкопирсана нечистими руками, защеміла в Чіпчинім серці.
- Назвіть складнопідрядні речення з підрядним часу.
- А І що орел, коли його орлина зграя не рве з землі в блакить ясного дня.
- Б Саме в той час, як Юрій та Сірко добували Чигирин, гетьман Виговський скликав козацькі полки на раду під Германівною.✔
- В Дощ одразу перестав, неначе хто закрив несподівано хмари.
- Г Дівчата співають, бо ж хлопці танцюють.
- Назвіть складнопідрядні речення з підрядним умови.
- А А жінці хто потрібен, якщо вона — поет.✔
- Б Ти, сину, зараз помреш, бо кров’ю стік.
- В Може, доведеться тобі побувать у Медведівці, коли дощитиме.
- Г А не чуєш, ніде тепленька не тече?
- Укажіть складнопідрядні речення з кількома підрядними.
- А Менше говори — більше почуєш.
- Б Коли пісні мойого краю пливуть у рідних голосах, мені здається, що збираю цілющі трави я в лугах.✔
- В Коли в похід виходила батава, її піснями плакала Полтава.
- Г День був хороший, світило сонце — чисте й золотисте.
- Виконайте повний синтаксичний розбір речення, розставте розділові знаки Чесність помирає коли продається (Ж. Санд).
Орфографічний практикум
Варіант 1
- Як слід писати аж(ніяк)?
- А Разом.
- Б Окремо.✔
- В Через дефіс.
- Як слід писати Франкфурт(на)Майні?
- А Разом.
- Б Окремо.
- В Через дефіс.✔
- Як слід писати в(плач)?
- А Разом.✔
- Б Окремо.
- В Через дефіс.
- Як слід писати унтер(офіцер)?
- А Разом.
- Б Окремо.
- В Через дефіс.✔
- Як слід писати прикметник свіжо(спечений)?
- А Разом.✔
- Б Окремо.
- В Через дефіс.
- Як слід писати прикметник фізико(математичний)?
- А Разом.
- Б Окремо.
- В Через дефіс.✔
- Як слід писати слово міні(футбол)?
- А Разом.
- Б Окремо.
- В Через дефіс.✔
- Як слід писати іменник стерео(система)?
- А Разом.✔
- Б Окремо.
- В Через дефіс.
- Як слід писати (Т, т)имчасовий уряд?
- А З маленької літери.
- Б З великої літери.✔
- В Через дефіс.
- Як слід писати суспільно(корисний)?
- А Разом.
- Б Окремо.✔
- В Через дефіс.
- Як слід писати прикметник азотисто(водневий)?
- А Разом.
- Б Окремо.
- В Через дефіс.✔
- Як слід писати Північний (Л, л)ьодовитий океан?
- А З маленької літери.
- Б З великої літери.✔
- В У лапках.
Варіант 2
- Як слід писати слово (пів)метра?
- А Разом.✔
- Б Окремо.
- В Через дефіс.
- Як слід писати слово будь(що)будь?
- А Разом.
- Б Окремо.
- В Через дефіс.✔
- Як слід писати різко(окреслений)?
- А Разом.
- Б Окремо.✔
- В Через дефіс.
- Як слід писати прикметник жовто(гарячий)?
- А Разом.✔
- Б Окремо.
- В Через дефіс.
- Як слід писати з(поміж)?
- А Разом.
- Б Окремо.
- В Через дефіс.✔
- Як слід писати суспільно(вагомий)?
- А Разом.
- Б Окремо.✔
- В Через дефіс.
- Як слід писати (П, п)резидент України?
- А З маленької літери.
- Б З великої літери.✔
- В Через дефіс.
- Як слід писати (О, о)перний театр?
- А З маленької літери.
- Б З великої літери.✔
- В Через дефіс.
- Як слід писати (Б, б)ерингове море?
- А З маленької літери.
- Б З великої літери.✔
- В Через дефіс.
- Укажіть рядок, у якому є неправильно написані слова.
- А Вишень, сільський, селянство, неньчин.
- Б Порт’єра, ляльці, альянс, сторінці.✔
- В Тонший, буття, рельєф, гарненько.
- Як слід писати Жовті (В, в)оди?
- А З маленької літери.
- Б З великої літери.✔
- В Через дефіс.
- Укажіть рядок, у якому є неправильно написані слова.
- А Лейпциський, паризький, німецький, збаразький.✔
- Б Бряжчати, вужчати, чеський, чуваський. В Німеччина, ткацтво, вінницький, легший.
- А Іменне, узгодження.✔
- Б Дієслівне, керування.
- В Прислівникове, прилягання.
- Г Дієслівне, прилягання.
- Визначте вид і тип зв’язку у словосполученні грати в шахи.
- А Іменне, узгодження.
- Б Дієслівне, керування.✔
- В Прислівникове, прилягання.
- Г Дієслівне, прилягання.
- Укажіть речення без кількох рядів однорідних членів речення.
- А То ливарі і ковалі в січневі ночі, в ранки маю могутній плуг кують землі для дружби, щастя і врожаю (В. Сосюра).
- Б Сходились усі кияни до капища, де гордо і мовчазно височіли золотовусий Перун, вогненний Хорс, добрий і щедрий Дажбог (За С. Плачиндою).
- В Сьогодні українська мова разом з політичним та духовним відновленням самостійної України здіймається на потужних розмахах відроджених крил національної свідомості (За А. Бортняком).✔
- Г На рівненьких, дбайливо доглянутих грядках кущує полуниця, рання городина, парникові квіти (За В. Скуратівським).
- Укажіть речення, у яких наявні пунктуаційні помилки.
- А Стара підсліпуватими очима розглядала своє давнє шитво і, мабуть нічого не бачила окрім плямистого мережива (За І. Цюпою).✔
- Б Мабуть, уже не чекав ніякої неприємної несподіванки (За М. Слабошпицьким).
- В Читачу, чи не буває тобі нудно часом? Тоді розгорни сторінки поеми життя і пошукай той розділ, де змальована людина, схожа на тебе… (За І. Вільде).
- Г Вітчизно наша! Яка ж ти мальовнича, яка різнобарвна і яка привітна… (За Ю. Збанацьким).
- Укажіть схеми, у яких правильно розставлені розділові знаки.
- А «П, — а, — п.
- Б «П. — А».
- В А:✔
- — П!
- — П!
- — П, — а.
- Г «П, — а — п.»
- Укажіть речення з поширеними звертаннями.
- А Прощай, колиско, прощай, тепле гніздечко, прощай, школо наша, прощайте, дні незабутні, неповторні (За Ю. Збанацьким).
- Б Народе мій, до тебе я ще верну… (В. Стус).✔
- В Дай мені крила, Україно!. (П. Сингаївський).
- Г Перший, починай!
- У якому з речень правильно поставлено розділові знаки?
- А «… Наш ідеал — працелюбна людина, — пише В. Сухомлинський. — Вдумайтесь у ці слова!»✔
- Б … Наш ідеал — працелюбна людина, — пише В. Сухомлинський. — Вдумайтесь у ці слова!
- В «… Наш ідеал — працелюбна людина», — пише В. Сухомлинський. — Вдумайтесь у ці слова!»
- Г «… Наш ідеал — працелюбна людина», — пише В. Сухомлинський. — «Вдумайтесь у ці слова!»
- Укажіть орфографічно правильно записані слова.
- А Медальон, брошура, журі, парфумерія, ні у кого.
- Б Спідлоба, з-над, прийшов-таки, уві сні, декому.✔
- В До побачення, нажаль, додому, спросоння, ніщо.
- Г Рік-у-рік, де-не-де, таки прийшов, придорожній.
- Укажіть ознаки, що не властиві складному реченню.
- А Має більше однієї граматичної основи.
- Б Може мати сурядний, підрядний, безсполучниковий зв’язки.
- В Частини завжди залежать одна від одної.✔
- Г Рівноправні частини не існують на рівні підрядного зв’язку.
- Запишіть речення. Розставте, де потрібно, розділові знаки. Накресліть схему речення.
- І весняними вечорами коли відсиріє від степової вологи земля голублять душу і серце людині свіжі і ніжні степові запахи і тихо шепочуть трави, облиті сяйвом місяця що викочується із-за мовчазних могил і фарбує степ у густо-малиновий темнуватий колір (Г. Тютюнник).
8 варіантів тестів (з відповідями) з української мови для учнів 11 класу на тему “Морфологія”
Варіант 1
- Укажіть дієприкметник.
- А Розуміючи.
- Б Вигравши.
- В Розкішний.
- Г Затхлий.✔
- Укажіть дієприслівник.
- А Просвіжений.
- Б Вмитий.
- В Присівши.✔
- Г Відірваний.
- Укажіть правильні твердження.
- А Іменник має дві категорії чисел: однину та множину.
- Б Прикметники поділяються на дві групи за значенням: якісні та відносні.
- В Іменник має три категорії роду: жіночий, чоловічий, середній.
- Г Неозначена форма дієслова — це те саме, що інфінітив, початкова форма.✔
- Укажіть правильно записані числівники.
- А П’ятдесятьма (-ьома), шістьма (-ьома).✔
- Б Шестидесяти вісьмох.
- В Сімдесятьома дев’яноста два.
- Г Тисяча п’ятьмастами дев’яноста двох.
- Укажіть неправильно зазначені розряди займенників.
- А Я, ти, ми, ви, він — особові.
- Б Ніщо, ніхто, деякий, абичий, що-небудь — неозначені.✔
- В Всякий, весь, кожен, інший, жодний — означальні.
- Г Мій, твій, свій, ваш — присвійні.
- Указати частиномовну приналежність слова рік у рік.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Прийменник.
- Г Іменник.
- Указати частиномовну приналежність слова речовина.
- А Займенник.
- Б Іменник.✔
- В Прийменник.
- Г Частка.
- Указати частиномовну приналежність слова радісно.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Прийменник.
- Г Іменник.
- Укажіть правильні твердження.
- А Морфологія — наука, що вивчає частини мови.✔
- Б Дієприкметник. — самостійна частина мови, що означає ознаку предмета і відповідає на питання який?
- В Прислівник — самостійна незмінна частина мови, що виражає ознаку дії, стану, ознаку іншої ознаки і відповідає на питання який? скільки? де? коли? звідки? куди? коли? навіщо? та ін.
- Г Морфологія — наука, що вивчає значущі частини слова.
- Указати частиномовну приналежність слова радісний.
- А Прикметник.✔
- Б Прислівник.
- В Прийменник.
- Г Іменник.
- Указати частиномовну приналежність слова радіючи.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова радість.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Прийменник.
- Г Іменник.✔
Варіант 2
- Укажіть правильні твердження.
- А Гріти — дієслово другої дієвідміни.
- Б Валити — дієслово першої дієвідміни.
- В Палаючі (степи) — активний дієприкметник.✔
- Г Дієприслівник найчастіше виконує роль означення в реченні.
- Укажіть правильні твердження.
- А Числівники від п’яти до десяти мають при відмінюванні паралельні форми.✔
- Б Дробові числівники відмінюються так чисельник як порядковий числівник, а знаменник — як кількісний числівник.
- В Числівники «сорок», «дев’яносто», «сто» у непрямих відмінках мають закінчення «-о».
- Г Числівники «тисяча», «мільйон», «мільярд», «нуль» відмінюються як прикметники.
- Скільки особливих форм існує у дієслів?
- А Дві.✔
- Б Три.
- В Чотири.
- Г П’ять.
- Укажіть похідні прийменники.
- А Поміж, з-попід, з-за.✔
- Б До, поблизу, незважаючи на.
- В В, у, на, при, до.
- Г Щоб, коли, але, проте, бо.
- Зазначте рядок сурядних сполучників.
- А І, й, бо, що, а.
- Б Але, проте, та, чи то … чи то.✔
- В Коли, де, щоб, незважаючи на те що.
- Г Зате, однак, який, хоч.
- Укажіть частки.
- А Ось, тільки, вже, б.✔
- Б Невже, хіба, ж, нехай, але.
- В Ніякий, ніде, аніхто, деякий.
- Г Навряд чи, навіть, бодай, ні.
- Указати частиномовну приналежність слова зрадівши.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.✔
- Вказати частиномовну приналежність слова вболіваючи.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова побілений.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.✔
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова свій.
- А Займенник.✔
- Б Іменник.
- В Прийменник.
- Г Частка.
- Указати частиномовну приналежність слова їхній.
- А Займенник.✔
- Б Іменник.
- В Прийменник.
- Г Частка.
- Указати частиномовну приналежність слова з-за.
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Прийменник.✔
- Г Вигук.
Варіант 3
- Указати частиномовну приналежність слова чийого.
- А Займенник.✔
- Б Іменник.
- В Прикметник.
- Г Частка.
- Указати частиномовну приналежність слова спересердя.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Прийменник.
- Г Іменник.
- Указати частиномовну приналежність слова вгору.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Прийменник.
- Г Іменник.
- Указати частиномовну приналежність слова пліч-о-пліч.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Прийменник.
- Г Іменник.
- Указати частиномовну приналежність слова перед.
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Прийменник.✔
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова віч-на-віч.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Прийменник.
- Г Іменник.
- Указати частиномовну приналежність слова з-над.
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Прийменник.✔
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова стиснений.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.✔
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність словазагальмований.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.✔
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова вирішивши.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова ласкавий.
- А Прикметник.✔
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова спідлоба.
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Вигук.
- Г Прислівник.✔
Варіант 4
- Указати частиномовну приналежність слова зачарувати.
- А Дієслово.✔
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова нарозхват.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова той.
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Прийменник.
- Г Займенник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова коли.
- А Сполучник.✔
- Б Частка.
- В Прийменник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова по.
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Прийменник.✔
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова ех!
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Прийменник.
- Г Вигук.✔
- Указати частиномовну приналежність слова багато.
- А Прислівник.✔
- Б Числівник.
- В Іменник.
- Г Прикметник.
- Указати частиномовну приналежність словакільканадцять.
- А Прислівник.
- Б Числівник.✔
- В Іменник.
- Г Прикметник.
- Указати частиномовну приналежність слова сім’я.
- А Прислівник.
- Б Числівник.
- В Іменник.✔
- Г Прикметник.
- Указати частиномовну приналежність слова п’ять.
- А Прислівник.
- Б Числівник.✔
- В Іменник.
- Г Прикметник.
- Указати частиномовну приналежність слова П’ятачок.
- А Прислівник.
- Б Числівник.
- В Іменник.✔
- Г Прикметник.
- Указати частиномовну приналежність слова п’ятий.
- А Прислівник.
- Б Числівник.✔
- В Іменник.
- Г Прикметник.
Варіант 5
- Указати частиномовну приналежність слова п’ятеро.
- А Прислівник.
- Б Числівник.✔
- В Іменник.
- Г Прикметник.
- Указати частиномовну приналежність слова вп’ятьох.
- А Прислівник.✔
- Б Числівник.
- В Іменник.
- Г Прикметник.
- Указати частиномовну приналежність словажовтогарячий.
- А Прислівник.
- Б Числівник.
- В Іменник.
- Г Прикметник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова потроїти.
- А Дієслово.✔
- Б Числівник.
- В Іменник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова на жаль.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова граючи.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова на.
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Прийменник.✔
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова незважаючи на те що.
- А Сполучник.✔
- Б Частка.
- В Прийменник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова неначе.
- А Сполучник.✔
- Б Частка.
- В Прийменник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова замулений.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.✔
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова черговий (вийшов).
- А Прислівник.
- Б Числівник.
- В Іменник.✔
- Г Прикметник.
- Указати частиномовну приналежність слова зробивши.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.✔
Варіант 6
- Указати частиномовну приналежність слова забагато.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Дієприкметник.
- Г Числівник.
- Указати частиномовну приналежність слова на щастя.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова зміна.
- А Іменник.✔
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова Європа.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Іменник.✔
- Г Займенник.
- Указати частиномовну приналежність слова придорожній.
- А Прикметник.✔
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова милий.
- А Прикметник.✔
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова невблаганний.
- А Прикметник.✔
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова змішувач.
- А Іменник.✔
- Б Дієслово.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова замінник.
- А Іменник.✔
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова заміна.
- А Прикметник.
- Б Іменник.✔
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова змінюватися.
- А Дієслово.✔
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова змінивши.
- А Дієслово.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.✔
Варіант 7
- Указати частиномовну приналежність слова змінюючи.
- А Дієслово.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова з-посеред.
- А Прислівник.
- Б Прикметник.
- В Дієприкметник.
- Г Прийменник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова через.
- А Прислівник.
- Б Дієприкметник.
- В Дієприслівник.
- Г Прийменник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова самий.
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Займенник.✔
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова мов.
- А Сполучник.✔
- Б Частка.
- В Прислівник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова ах!
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Прийменник.
- Г Вигук.✔
- Указати частиномовну приналежність слова на-гора.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Прийменник.
- Г Іменник.
- Указати частиномовну приналежність слова тебе.
- А Займенник.✔
- Б Іменник.
- В Прийменник.
- Г Частка.
- Указати частиномовну приналежність слова тричі.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Числівник.
- Г Іменник.
- Указати частиномовну приналежність слова поспіль.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Прийменник.
- Г Іменник.
- Указати частиномовну приналежність слова по-своєму.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.✔
- В Займенник.
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова свіжий.
- А Прикметник.✔
- Б Прислівник.
- В Прийменник.
- Г Іменник.
Варіант 8
- Указати частиномовну приналежність слова невже.
- А Сполучник.
- Б Частка.✔
- В Прийменник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова чаруючи.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.
- Г Дієприслівник.✔
- Указати частиномовну приналежність слова подаровані.
- А Прикметник.
- Б Прислівник.
- В Дієприкметник.✔
- Г Дієприслівник.
- Указати частиномовну приналежність слова ніхто.
- А Займенник.✔
- Б Іменник.
- В Прийменник.
- Г Частка.
- Указати частиномовну приналежність слова абиякий.
- А Займенник.✔
- Б Іменник.
- В Прийменник.
- Г Частка.
- Указати частиномовну приналежність слова неначебто.
- А Сполучник.✔
- Б Частка.
- В Прийменник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова до.
- А Сполучник.
- Б Частка.
- В Прийменник.✔
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова щоб.
- А Сполучник.✔
- Б Частка.
- В Прийменник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова та.
- А Сполучник.✔
- Б Частка.
- В Прийменник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова таки.
- А Сполучник.
- Б Частка.✔
- В Прийменник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова хтозна-.
- А Сполучник.
- Б Частка.✔
- В Прийменник.
- Г Вигук.
- Указати частиномовну приналежність слова бозна-.
- А Сполучник.
- Б Займенник.
- В Частка.✔
- Г Вигук.
Немає коментарів:
Дописати коментар